Columbiaan.reismee.nl

De eerste Engelse kilometers

The day after the night before... Eerlijk is eerlijk, ze hebben vannacht geweldig lekker geslapen. Uiteraard is er ook vannacht een alarm afgegaan, maar in dit geval dat een zekere papa, die mee is als begeleiding, dat het alarmtouwtje in het toilet met speciale voorzieningen bedoeld was om de lamp aan te doen. Nou, een lamp ging aan, een rond flikkerlicht draaide overuren en de vingers zaten bij iedereen in de oren. Enkel de kamergenoot bleek vanmorgen van die alles niets meegekregen te hebben. Die was lekker in luilekkerland.

Gisten avond hebben we nog even bezoek gehad, dubbel bezoek eigenlijk. Een aantal jaar geleden zijn we hier ook geweest en hebben we samen getraind en ook een wedstrijd gezwommen met onze vrienden van de Enfield Swimming Squat. Gisteren kwamen Vicky en kornuiten ons welkom heten. Erg gezellig en ook hier in Engeland blijken de kinderen langer te worden naar mate ze ouder worden. Een paar jaar geleden waren ze nog een paar turven hoog, inmiddels moet ik bij de oudste omhoog kijken.

Ook Jeroen is gisteren gearriveerd. Hij was met school eerst een weekje naar Rome geweest en is gisteren met zijn moeder vanuit Rome naar Londen gevlogen! Iedereen compleet en ook de laatste bedden opgemaakt.

Vanmorgen mochten ze lekker uitslagen tot een uur of 8. Een paar al lekker wakker, maar ook een aantal nog in een zwaar coma. Even lekker wakker worden, voor sommige nog even een snelle douche, voor andere corvee en de tafel dekken. Maar binnen een half uur zit iedereen fris en fruitig zijn boterhammen te smeren.

Even snel afwassen, het record van gisteren is inmiddels weer verbroken, en dan klaar maken voor een flinke hike van een uur of twee door Epping Forest. Vooral dat 'of twee', want de eerste groepen waren ruim binnen de twee uur binnen, maar dan is er altijd zo'n groep die zeker weet dat de kortste route toch echt de andere kant uit is... Nadat de rest klaar is met lunchen en afwassen, komt ook die laatste groep binnen.

En dan om 13:30 uur inladen en op weg naar de eerste zwemtraining. De echte reden waarom we hier met elkaar in Engeland zijn. Iets wat als eerste even geoefend moet worden, is het inzwemmen voor de wedstrijd van woensdagavond. Ze rijden hier namelijk niet alleen aan de andere kant van de weg, ze zwemmen ook met de klok mee in plaats van tegen de klok in!!

Met een half uur vertraging zijn we uiteindelijk richting zwembad vertrokken. Een schilder die op het park aan het werk was had met zijn klusbus onze bus geblokkeerd. Het hele park is op stelten gezet om de beste man te kunnen vinden, maar hij bleek thuis lunchen bij zijn vrouw. Na ruim een halfuur ongeduldig in de bus wachten, kan ze hem weer terugbrengen en kon de bus eindelijk verplaatst worden.

In de bus op weg naar het zwembad viel het de jongste mannen op dat er zo weinig koeien in de wei stonden. Veel meer schapen. Ze vroegen zich dan ook al snel af of koeien eigenlijk wel op die heuvels kunnen lopen. Sjoerd en ik hebben gevraagd of ze op school dan nog niets geleerd hadden over berg-op en berg-af koeien (familie van de berg-op en berg-af geiten) waarbij de berg-op variant iets kortere voorpoten heeft en de berg-af variant iets kortere achterpoten. Dit om te voorkomen dat ze heel schuin op de berg staan. Maar op school hadden ze daar nog iets over gehad. Het jaar duurt nog lang, dus dat komt waarschijnlijk nog. Ze gaan het maandag even navragen bij de juffen en meesters...

Bij het zwembad even flink doorstappen, want we zouden eigenlijk al 20 minuten in het water moeten liggen. Iedereen doet zijn best om snel om te kleden en dat lukt ook nog. Het badpersoneel helpt om in razend tempo het bad op te bouwen. Als ook de laatste bejaarde die al zijn hele leven op baan 3 zwemt, naar baan 2 is verhuisd kunnen we snel het water in.

Hoewel we morgen naar Londen gaan hebben we vandaag de wisseling van de wacht kunnen aanschouwen, ”The change of the Guards”, en wel 4x, Lifeguards dan wel. Op 12 meter van de kant ongeveer zitten op vier hoeken Lifeguards op hun stoel. Je kunt er je klok op gelijk zetten, ieder kwarties, zo synchroom als maar kan, klimmen ze alle vier uit hun stoel naar beneden en draaien met de klok mee één stoel door. Even om je heen kijken en compleet synchroom weer allemaal omhoog. Daar kunnen ze bij het paleis nog iets van leren!

De trainingen worden allemaal wat ingekort en aangepast aan de temperatuur van het badwater. Zo’n 28°C is lekker voor een bubbelbad, maar echt hard zwemmen is lastig. Groot voordeel is wel dat het daarna lekker koud is op de kant en iedereen zo snel mogelijk aangekleed wil zijn. Waar we ons in de haast van naar het zwembad gaan een beetje in vergist hebben, is de kleedkamer. Omdat we de verkeerde kleedkamers hebben gekozen, hebben we een flink waterfestijn in de hal achtergelaten. Netjes even een dweil gepakt en onze goede wil getoond.

Na de training beginnen de eerste druppels te vallen, maar het blijft bij een paar spaarzame druppels. Iedereen gaat even naar de kamer om te rusten terwijl in de keuken het diner wordt voorbereid. Heerlijke pasta geuren bewegen zich voort door de accomodatie en langzaam maar zeker schuift iedereen alvast aan tafel: honger!!

Inmiddels heeft iedereen lekker zijn bordje leeg en zijn fruit gegeten. Het plan voor morgen is uitgelegd en bijna iedereen duikt vroeg zijn bedje in om even wat energie voor morgen te sparen. Het lopen van vanmorgen en het zwemmen van vandaag heeft toch behoorlijk wat energie gekost.

Alleen de oudste jongens zitten nog even een film te kijken. Er is keuze genoeg: Klusjesmannen, de hele 007 serie en meer van dat alles. Maar de keuze is even snel als verassend: High School Musical III.

Wij duiken er lekker vroeg in vanavond en hebben enorme zin in morgen!!

Weltruste!!

Bregje

Emma en Miranda

He Rik,
Was jij die zekere papa?????
Hier alles goed! Jullie veel plezier morgen!! en eh.....probeer ook eens voor de camera te staan. Wij willen jullie zien!

XX
Emma en Miranda

Marja (moeder Romarin)

HĂ© Rootje, hoe gaat het??
Hoe was het vandaag in Londen? In de London Eye geweest? Met wie slaap je op de kamer? Laat wat van je horen of zien...... Veel plezier! Groetjes van ons.

Saskia

Zo te zien op de webcams hebben jullie prachtig weer gehad vandaag. Nu waarschijnlijk allemaal moe maar voldaan achter de warme hap?

Mary (tante van Romarin)

Hoi Romarin, dat ziet er al leuk uit op de foto's.
Wat zullen jullie een plezier hebben.
Geniet er nog maar lekker van.
Groeten van Jan en van mij.

Jose

Hoi susan en simone,

En, gaat het goed daar aan de overkant? Het is hier erg stil! Hebben jullie genoten van het dagje Londen? Gelukkig geeft Bregje een goede indruk met haar leuke verslagen! Allemaal nog veel plezier met elkaar,

Adjo Vreeburg

Beste allemaal.
Al lezend over geiten en schapen in de bergen, zijn jullie toch een variant vergeten. De schapen en geiten die links en rechtsom op de berghelling lopen, resp met linker of rechter poten iets korter. Leuk dat jullie het naar je zin hebben en dat alles goed gaat. Ik mis het wel dat kamp en zit hier nu in de regen.
Ik hoop dat jullie een mooie dag in Londen gehad hebben en wens jullie veel plezier de rest van de week. En Natuurlijk lekker eten..... ik lees dat Rik een goede vervanger is en het jullie allemaal goed smaakt. Mooi zo want dan wordt ik niet gemist. Veel plezier nog daar aan de overkant. Groeten aan iedereen.

Adjo